ДРУШТВО ДИПЛОМИРАНИХ ИНЖЕЊЕРА ЖЕЛЕЗНИЧКОГ САОБРАЋАЈА СРБИЈЕ (ДИЖС)

Neda Naslovna

Neda Hohlačov rođena Veljković, diplomirani saobraćajni inženjer i magistar saobraćaja. Živi i radi u Kanadi od 1996. godine. Najveći deo karijere provela je radeći na projektima metroa na severnoameričkom i evropskom kontinentu.

Toronto –  železnički projekat: Eglinton linija lakog šinskog sistema

 

Provincija Ontario u Kanadi planira velike investicije u šinske sisteme koji će omogućiti otvaranja novih poslova i novih radnih mesta, odnosno da pokrene ekonomiju Toronta. Toronto sa okolinom je grad koji se jako brzo razvija, gde se svake godine useli preko 100.000 stanovnika. Brz porast stanovništva nije pratio odgovarajući razvoj saobraćaja i infrastrukture, tako da je svakodnevno zagušenje u saobraćaju  dostiglo i prevazišlo granice podnošljivosti za stanovništvo. Vlada Ontarija je uvidela da je neophodno da se ulaže u šinske sisteme kako bi se postiglo bolje kretanje stanovništva u regionu. Metrolinx je državna agencija koja odgovorna Ministarstvu transporta države Ontario (Ministry of Transport of Ontario), koja je formirana 2006. godine sa zadatkom da poboljša koordinaciju i integraciju svih vidova saobraćaja u području Toronta i Hamiltona. Broj stanovnika u području Toronta i Hamiltona je 7,282 mil u 2021. godini i predviđa se da će broj stanovnika dostići 8,6 mil u 2031. godini. Rastojanje između centra Toronta i centra Hamiltona je oko 60 kilometara, ali predstavlja neprekidnu gradsku celinu koja zauzima površinu od 8.244 kvadratnih kilometara. Ovo područje u Ontariju se još naziva “Velika Zlatna Potkovica” (Greater Golden Horseshoe). Metrolinx preduzima najveće investicije u javnom saobraćaju u istoriji Ontarija, da bi prevoz bio što bolji, brži i lakši, da bi se smanjila zagušenja na putevima kao i da se smanji broj automobila na ulicama. Investicija će da olakša zaposlenima odlazak na posao, a za mnoge je to jedina opcija kretanja. Takođe, omogućiće bolje kretanje stanovnika u manje razvijenim krajevima grada, odnosno kretanje do škole i posla i obrnuto. Investicije u javni saobraćaj stvoriće nova radna mesta, i doprineće promeni/transformaciji navika društva u pogledu smanjenja zagađenja, poboljšanja kvaliteta vazduha, poboljšanja zdravlja i ostvarenje projektovanog cilja za otklanjanja zagađena do 2050.

Investicije u neke projekte su se već ostvarile, neki projekti su se već realizovali, a neki projekti su još uvek u toku izgradnje, u  procesu testiranja ili dobijanja sertifikata za korišćenje. U 2021. godini posle dužih pregovaranja između federalne vlade, vlada provincija i gradova dogovorene su investicije od $26.7 bil za četiri nova prioritetna projekta:

  1. Produženje mreže Scarborough Metro;
  2. ECWE LRT – Eglinton Zapadna linija lakog šinskog sistema
  3. Ontario Metrol linija i
  4. Produženje severnog kraka metro mreže Yonge Metro.

Ovo je presedan u investicijama u  javni saobraćaj u Torontu. Broj stanovnika Toronta zajedno sa okolinom (GTA) čini 20% od ukupnog stanovništva Kanade. Useljavanje u Torontsku regiju se poslednjih godina intenzivira tako da je dnevni broj putnika u Torontu na trećem mestu u Severnoj Americi. Kada se planirana izgradnja završi Toronto sa okolinom će imati znatno bolju povezanost  i povećati atraktivnost za širenje. Mreža linija javnog prevoza će dostići dužinu od 1.200 kilometara, čime će se stvoriti uslovi za otvaranje milion radnih mesta u Torontu i Kanadi.

Ovaj prikaz je fokusiran na ECWE zapadnu liniju (Eglinton Crosstown West Crosstown LRT)  dužine 9,2 kilometra, koja je produžetak linije ECLRT lakog šinskog sistema (ECLRT Eglinton Crosstown Light Rail Transit) čija je trenutna dužina 19,7 km. ECLRT linija je u izgradnji  zadnjih 10 godina i očekuje se da će biti puštena u upotrebu u ovoj godini. Linija povezuje istočni deo Toronto sa zapadnom delom grada, a kada bude završena njena ukupna dužina biće 28,9 km. Sada se takođe radi na idejnom projektu za dalji produžetak ove linije za oko 4,5 kilometra na zapad do Pearson aerodroma.

Slika 1: Prostiranje linije Eglinton Avenue istok-zapad kroz Toronto

Slika 2: Trasa Eglinton ECLRT linije u izgradnji 19.7 km

 

Eglinton (ECLRT – Eglinton Crosstown Light Rail Transit) linija je sastavljena iz dva dela: 10,2 km ispod zemlje – označeno crnom bojom na Slici 2 i 9,5 km u nivou ulice označeno narandžastom bojom (na istoj slici). Linija ima ukupno 25 stanica/stajališta uključujući krajnje stanice na oba kraja linije, stanica Kennedy ka istoku i Mount Deniss na zapadu. Linija je povezana sa 50 autobuskih linija, 3 metro stanice i nekoliko linija GO Transita[1] (system na kojem se odvija prigradski železnički saobraćaj, odnosno to su linije šinskog sistema Toronta). Ova linija je potpuno automatizovana u podzemnom delu, dok je na nivou ulice pod kontrolom vozača (poluautomatski), zbog interakcije za drumskim saobraćajem, i gde ima prioritet prolaza u rasksnicama.

Eglinton Zapadna Linija (ECWE LRT – Eglinton Crosstown West Extension) je produžetak ECLRT u dužini od 9,2 km od Mount Dennis stanice do Renforth Stanice. Linija će imati 7 stanica i povezaće se sa  postojećom ECLRT linijom u Mount Dennis stanici i ide do Renforth stanice na zapadu gde se sastaje sa Mississauga transitom[2] na zapadu. Ova linija će imati dva podzemna tunela jedan na istoku i drugi na zapadnom kraju, dok će u srednjem delu biti izgrađena uzdignuta železnička priga, da omogući potpunu odvojenost železničkog saobraćaja od drugih vidova prevoza. Eglinton Zapadna Linija će imati 7 stanica od kojih 4 podzemne stanice, 1 stanica u nivou zemlje, 2 stanice na uzvišenoj železničkoj pruzi.

 

Slika 3: Concept Eglinton Zapadne Linije

Eglinton Zapadna linija (ECWE LRT) je projekat koji se realizuje u 4 celine ili segmenta: prva dva  segmenta čine dva tunela (prvi dužine 6,4 km, a drugi oko 1 km), treći segment je železnička pruga na uzvišenju u dužini 1,8 km, a četvrti segment su 7 stanica, pruga i sistemi u okviru  stanica: hitni izlazi za slučaj opasnosti, elektrifikacija i železnički sistemi (signalizacija, komunikacije, kontaktna mreža). Konačno performanse linije su: 9,7 km pruge, 2 tunela i 7 stanica.

Projektom je predviđeno da će se ovom linijom prevoziti oko 37.000 putnika u toku radnog dana, transfer do drugih linija za presedanje (metro, autobus), skraćenje vreme putovanja između Toronta i centra Mississaga za 14 minuta, smanjenje od 39.000 tona godišnje emisije ugljen diksida (CO2), poveećanje za 31.000 radnih mesta i 50.000 više putnika u pešačkoj blizini stanica za presedanje.

Prevoz će obavljati vozovi čiji inicijalni sastav čine dve garniture, odnosno tri garniture. Organizacija saobraćaja na liniji će na početku biti sa vozovima koje čine spojene (kuplovane) dve garniture, a kasnije će se njihov kapacitet povećati tako da jedan sastav čine tri garniture. Zadatak tima, kao tehničkog savetnika klijentu, jeste da planira uslugu za sledećih 30 godina od 2031. do 2061. za integrisanu Eglinton Liniju, pri čemu je kriterijum minimizacija ukupnih investicija u broj vozila i da se minimira ukupan broj voznih kilometara, jer to vlasniku umanjuje investicije i troškove poslovanja. Vlasnik i klijent je Metrolinx, Ontarijska vladina agencija za saobraćaj. Metrolinx nam je priložio prognozu predviđenog broja putnika za 2041. godinu, gde se očekuje godišnja stopa rasta broja putnika od 1%. Prognoza broj putnika nam je data za jutarnji vršni period za istočni i zapadni smer putovanja za 2041.

[1] Go Transit – je ime za regionalnu železnicu. Još se naziva i RER ili Regional Express Rail.

[2] Mississauga Transit way ili Mi-Way je BRT Bus Rapid Transit koji ima posebno odvojenu traku za autobuse što im omogućava da idu dosta brzo; Ceo sistem bi u budućnosti trebali da pretvore u LRT u Light Rail Transit

– Kraj prvog dela –